29 Ιαν 2012

Η αλληλεγγύη μας χτυπάει την πόρτα...

Αναδημοσίευση από το "Ράδιο Καλλονή" (www.radiokalloni.gr)

Βρισκόμαστε σε ένα μικρό χωριό τριακοσίων περίπου μόνιμων κατοίκων. Η ζωή του ενός έχει αντίκτυπο στην ζωή του άλλου ακόμα και αν πολλές φορές κάνουμε ότι δεν το καταλαβαίνουμε ή προσπαθούμε να μην δείξουμε ότι επηρεαζόμαστε. Κάθε τόσο μεμονωμένα οι κάτοικοι καλούνται εκβιαστικά να πληρώσουν χαράτσια εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης για την οποία δεν ευθύνονται, πολλά από αυτά θα μπορούσαν να είχαν αποτραπεί καλυτερεύοντας την ζωή τους, αν υπήρχε κοινός συντονισμός, μια κοινή προσπάθεια που θα εξέφραζε τα αντικειμενικά συμφέροντα αυτών που θίγονται.

Είναι πολύ απλό, μα συνάμα είναι και πολύ δύσκολο να βρεθούμε όλοι μαζί σε ένα χώρο και να πάρουμε τέτοιες αποφάσεις που μας αφοράνε όλους. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως είναι και ακατόρθωτο.

Τις τελευταίες μέρες, με πρωτοβουλία του Αγροτικού Συλλόγου και με αφορμή την ανησυχία των κατοίκων της Ανεμώτιας για τα απανωτά άδικα χαράτσια που τους κατακλύζουν, γίνονται συντονισμένες ενέργειες για κοινό κάλεσμα από όλους τους μαζικούς φορείς του χωριού μας σε μια πλατιά ανοιχτή συζήτηση-πρόταση για τους τρόπους πληρωμής του λογαριασμού της ΔΕΗ χωρίς το χαράτσι σε μια καθορισμένη ημερομηνία, όπως έχει ξεκινήσει και αναπτύσσεται σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας με πρωτοβουλία πολιτών μέσα από την οργανωμένη δράση αντιπροσωπευτικών φορέων. Στο νησί μας σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται Λαϊκές Επιτροπές χωριών, σωματεία και σύλλογοι κάτω από τον κοινό συντονισμό του Παλλεσβιακού Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου.

Οι Λαϊκές Συνελεύσεις με αφορμή την άρνηση πληρωμής των χαρατσιών μπορούν να καθιερωθούν και να γίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με τις αποφάσεις και την θέληση των κατοίκων που τις συγκροτούν. Μπορούν να αναδείξουν προβλήματα που ταλαιπωρούν τους δημότες να ανοίξουν διάλογο σε αυτά, να εναποθέσουν στην κρίση του καθενός την σημασία ή την αξία τους και να πιέσουν για λύσεις προς όφελος τους που για να υλοποιηθούν πρέπει να υπάρχει μαζική συμμετοχή και δράση.

Λίγη ή και καθόλου σημασία έχει η ονομασία που θα τους δώσουμε. Για παράδειγμα μπορεί να τις αποκαλέσουμε «Λαϊκές Συνελεύσεις», «Γενικές Συνελεύσεις», «Συντονιστικό κατοίκων» κ.ο.κ. Το ουσιαστικό είναι σε πρώτο βαθμό να πειστεί κάθε κάτοικος για την χρησιμότητα και την ύπαρξη τους, να παραβρεθεί σε αυτές, να εκφράσει αβίαστα την γνώμη, την άποψη και τις προτάσεις του αν έχει και σε δεύτερο βαθμό να αγωνιστεί συντονισμένα με άλλους φορείς που έχουν τους ίδιους στόχους και σκοπούς.

Έχει ιδιαίτερη σημασία να μην επιχειρηθεί κατάχρηση της ιδιότητας του «δημόσιου φορέα» από κανέναν ομιλητή στο χρόνο που θα του «δοθεί ο λόγος», κατά συνέπεια κάθε ομιλητής πρέπει να είναι ισότιμος ως προς τον χρόνο. Ο χρόνος θα πρέπει να καταμεριστεί ισάξια για όλους με βάση τον αριθμό των ομιλητών και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα προς συζήτηση θέματα.

Από την όποια Επιτροπή μπορεί να προκύψει, πρέπει να επιχειρηθεί να συμμετέχουν όλο και περισσότεροι μόνιμοι κάτοικοι για να έχει όσο το δυνατό μεγαλύτερη και καλύτερη αντιπροσώπευση. Να μην διστάσει, να διαδώσει αλλά και να δεσμευτεί να εφαρμόσει τις αποφάσεις ή τα ψηφίσματα της Συνέλευσης. Να συγκροτειθεί και να παραμείνει για να αντιμετωπίσει τα όποια προβλήματα υπάρχουν ή προκύπτουν.

Ίσως όλη αυτή η κίνηση να γίνεται κάπως βιαστικά και αντιμετωπίζουμε ορισμένα οργανωτικά λάθη, όταν έχουμε όμως να κάνουμε με ζητήματα όπως διακοπή στην παροχή ρεύματος σε συγχωριανούς μας, αδυναμία πληρωμής διάφορων χαρατσιών δεν πρέπει να μετατοπίζουμε το πεδίο της δράσης μας στο μακρινό μέλλον πρέπει όλοι να δείξουμε τώρα αλληλεγγύη, να συντονιστούμε όσο ποιο άμεσα γίνεται. Αυτό που έχει σημασία είναι να παλέψουμε, να κάνουμε την αρχή ακόμα κι αν είμαστε λίγοι…


του Σταύρου Μαντατή
Γενικού Γραμματέα του Αγροτικού Συλλόγου Ανεμώτιας (www.asanemotias.wordpress.com

12 Ιαν 2012

Κυκλοφόρησε ο Β΄ Τόμος του Παναγιώτη Κουτσκουδή για το Αγιασώτικο Καρναβάλι

Εκδόθηκε από τη «Δ. Δούκας & Σια ΟΒΕΕ» ο δεύτερος τόμος του δίτομου έργου του Παναγιώτη Μ. Κουτσκουδή «Το αγιασώτικο καρναβάλι. Οι ρίζες του και η πορεία του στο διάβα του χρόνου», το οποίο αποτελεί έκδοση του Πνευματικού Κέντρου «Αναγνωστήριο Αγιάσου Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ».

Στις 816 σελίδες του δεύτερου αυτού τόμου (τόσες και του πρώτου) αποθησαυρίζεται ένα πλουσιότατο αρχειακό υλικό, που δομείται στα παρακάτω μέρη:

Μέρος 8ο: Το καρναβάλι υπό την αιγίδα του «Σάτυρου» (1985 και εντεύθεν). Γίνεται αναλυτική παρουσίαση των καρναβαλικών συγκροτημάτων που εμφανίστηκαν από το 1985 μέχρι και το 2011.

Μέρος 9ο: Πτυχές του αγιασώτικου καρναβαλιού, με τα εξής επιμέρους ενδιαφέροντα κεφάλαια: Η γλώσσα στο αγιασώτικο καρναβάλι. Η κοινωνικο-ταξική διάρθρωση της αγιασώτικης κοινωνίας. Κοινωνικοπολιτικές αντιπαραθέσεις στο αγιασώτικο καρναβάλι. Τα δίσεκτα χρόνια (Ο θάνατος της κλειστής αγροτικής κοινότητας. Η εξέλιξη της τηλεπικοινωνίας. Η πρώτη διαχωριστική γραμμή. Η χιονοστιβάδα των παγκόσμιων και εθνικών κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων. Φυγή προς τα… εμπρός.). Η θεματολογία του καρνάβαλου. Η προετοιμασία. Η σάτιρα της εικόνας. Η γυναικεία συμμετοχή. Ο σύγχρονος αντικαρνάβαλος. Ο Βάλειος διαγωνισμός. Οι χορηγοί του αγιασώτικου καρναβαλιού. Το αγιασώτικο καρναβάλι απέναντι στους κατεστημένους θεσμούς (Κράτος, Εκκλησία, Δικαιοσύνη). Το μαθητικό καρναβάλι. Οι σχέσεις του αγιασώτικου καρναβαλιού με τη διονυσιακή λατρεία και το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Καταγραφή καρναβαλικών συγκροτημάτων. Το αγιασώτικο καρναβάλι εκτός των τειχών. Η παράδοση συνεχίζεται… Το αγιασώτικο καρναβάλι στον 21ο αιώνα. Καρναβάλι: Μια διαρκής επανάσταση ή επανάσταση μέσα στην επανάσταση.

Μέρος 10ο: Μορφές Λαϊκών Δημιουργών. Σα μνημόσυνο στους «πλουμιστάδες της ζωής μας» (όπως τους χαρακτήριζε ο Στρατής Π. Αναστασέλης) παρατίθενται βιογραφικά σημειώματα σαράντα λαϊκών δημιουργών που έχουν φύγει πια από τη ζωή και πρωταγωνίστησαν στο αγιασώτικο καρναβάλι από την προπολεμική περίοδο μέχρι πρόσφατα.

Ακολουθούν πίνακες, παράρτημα φωτογραφιών, γλωσσάρι, πηγές, ευχαριστίες, διορθώσεις Α΄ τόμου, περιεχόμενα.

πηγή: mytiliniadialektos.gr

11 Ιαν 2012

Αγροτικοί Δρόμοι;



Και όμως στις φωτογραφίες αυτές δεν είναι χωράφια αλλά αγροτικοί δρόμοι του χωριού μας....

Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση του Αγροτικού Συλλόγου Ανεμώτιας (www.asanemotias.wordpress.com) στο blog του οποίου έχουν δημοσιευθεί και οι παραπάνω φωτογραφίες:

"Οι αγροτικοί δρόμοι είναι δυσπρόσιτοι για τα αυτοκίνητα μας, οι τελευταίες βροχοπτώσεις τους αποτέλειωσαν. Αν η Δημοτική Αρχή είχε εισακούσει τις δυο επιστολές του Συλλόγου μας με τις οποίες εφιστούσαμε την προσοχή για την άσχημη κατάσταση που έχει περιέλθει η αγροτική οδοποιία στην Ανεμώτια και φρόντιζε να στείλει μηχανήματα να επισκευάσει, να ανοίξει τα φρεάτια κατά μήκος των δρόμων, αν είχαν συντηρηθεί έγκαιρα ίσως και να είχαμε αποφύγει καταστροφές δρόμων. Τώρα σχεδόν όλοι οι αγροτικοί δρόμοι είναι αδιάβατοι.

Αυτό που είναι πραγματικά εξοργιστικό είναι να λαμβάνουμε κυνικές απαντήσεις όταν ζητάμε βοήθεια από εκλεγμένους τοπικούς «άρχοντες». Απαντήσεις όπως «δεν υπάρχουν λεφτά», «χάλασε το μηχάνημα», «πηγαίνετε από άλλο δρόμο». Τι διαφορετικό μπορούσαμε να περιμένουμε άλλωστε από ανθρώπους που έχουν αναγάγει την πολιτική σε επάγγελμα προώθησης μικροσυμφερόντων, που για αυτούς η πολιτική τους στάση κινείται «όπου φυσάει ο άνεμος» και πάντα εναντίον αυτών από τους οποίους δεν μπορούν να βγάλουν κάποιο «κέρδος». Για μας οι αγροτικοί δρόμοι πρέπει πάντα να είναι σε καλή κατάσταση όποιος πολιτικός συνδυασμός κι αν έχει την Αρχή. Παλεύουμε να έχουμε λειτουργική αγροτική οδοποιία για να μπορεί ο καθένας να κάνει την δουλειά του χωρίς να ταλαιπωρείται και να επιβαρύνεται με έξοδα από τις φθορές στα αγροτικά μηχανήματα.".